Poświadczenie dokumentu sporządzonego w jednym państwie umożliwiające legalne użycie go w innym państwie
Organization. Jeżeli chcesz posługiwać się dokumentem urzędowym wydanym w Polsce w innym kraju, ów dokument winien posiadać apostile lub legalizację.
Apostille to poświadczenie, że dany dokument pochodzi z właściwego urzędu — jest autentyczny. Dzięki temu można posługiwać się nim za granicą.
Apostille nadaje się, jeśli dokument ma być użyty za granicą w kraju, który jest stroną konwencji haskiej z 1961 r. o zniesieniu wymogu legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych. Aktualny wykaz państw stron Konwencji haskiej z 1961 r. jest dostępny na stronie internetowej lub w Referacie ds. Legalizacji MSZ.
Dokument poświadczony apostille może być przedłożony właściwym władzom, urzędom i instytucjom innego państwa z pominięciem dodatkowych legalizacji.
Legalizacja nadawana jest przez MSZ – Ministerstwo Spraw Zagranicznych
Aby móc posłużyć się dokumentem np:
KRS, (np. odpis z Krajowego Rejestru Sądowego)
KRK – niekaralność;
USC – odpisem stanu cywilnego;
lub innym pochodzącym z Polski w innym kraju, należy pozyskać legalizację.
Poniżej znajduje się wykaz Państw które podpisały Konwencję Haską i w których obowiązuje apostille